PANDHY’S™ POST #105 – Kommunikáld hatékonyan új szolgáltatásod bevezetését II.

Felvéve első cikkem fonalát, mindenkit emlékeztetnék, hogy abban fontos megállapításra jutottam a végén – de szerintem mindenki velem együtt aki már kommunikálta szolgáltatását – mégpedig hogy rengeteg csatorna áll rendelkezésünkre:

  • hirdetés a helyi médiában
  • cégtábla/kirakat
  • hirdetőtábla
  • nyomtatott anyagok (flyer/oklevél/stb.)
  • szponzoráció
  • molinó helyi eseményeken
  • jótékonyság/felajánlás
  • szájreklám
  • honlap
  • közösségi média (social media)
  • e-mail

és még sorolhatnám…

Ezek közül a vastagon szedetteket választottam ki részletesebb bemutatásra, hiszen ezek átgondolt használatával hatékonyan lehet kommunikálni új szolgáltatásunkat és nem utolsó sorban pénzt spórolva.

Kirakat / cégér

Ez az egyik olyan csatorna, mellyel az elsők között találkozik a vendégünk (online világban ez a weboldal, social media oldalunk), így az első benyomásra fontos hatnunk. Nyilván ez azoknak szól, akiknek az üzlete/szalonja rendelkezik kirakattal, de egy egyszerű bejárati ajtóra is lehet szép megoldásokat kreálni, csak legyen informatív!

Fontos, hogy ez az a hely amely minden alkalommal kapcsolatban áll a betérő vendégünkkel ráadásul maga a reklámhatás az értékesítés közvetlen közelében történik. Céljainkat így könnyebben elérhetjük.

Ha olyan szerencsénk van, hogy az utcára nyílik az ajtónk és a kirakat ablakunk, mindenképp legyen figyelem felhívó. Játszhatunk színekkel, az üveggel, a kirakat tartalmával stb.)

Kirakatunkat könnyű változtatni. Céljainknak megfelelően különböző hangsúlyt helyezhetünk lakossági termékekre, új kezelésre. Egyszerű az elrendezését megváltoztatni, csak a kreativitásunkat kell bevetni.

Nyomtatott anyagok

Most már beljebb sétáltunk az utcáról, folytatnunk kell a kommunikációnkat az elérhető csatornákon, melyek innentől kezdve a nyomtatott anyagok is lehetnek.

Sokan megfeledkeznek róla, de a tanfolyamról, képzésről kapott oklevelek, szakmai elismerések is ide tartoznak. Mindig hangsúlyos helyet kapjanak, hiszen egyrészt a vendégnek büszkélkedhetünk 1-1 új „trófeával”, ezáltal bemutatva azt az új szolgáltatást, másrészt dekorációs szempontból is jól néz ki.

Érdemes aktuális árlistával rendelkeznünk az általunk használt és forgalmazott márkától, mely a kezelés fajtájától függően a kabinban, vagy a váró résznél a vendég számára könnyen elérhető helyen legyen elhelyezve, segítve a termékeladásunkat.

Javaslom bármely új szolgáltatásról, akcióról apróbb, A5 méretű flyereket is nyomtattatni. Tűrhető a gyártási költsége és könnyű vele kommunikálni (fizetésnél odaadhatjuk, stb.) Ezekhez sorolnám az akciós kuponokat is, mely mondjuk egy ajándék terméket ad a kezelés mellé otthoni ápolásra, de ezt mi már azért előtte beépítettük a kezelés árába. 😉

Szájreklám

Szájreklám a gerillamarketing egyik fő fajtája.

A szájreklám az ajánlásnak egy olyan formája, amelynek hagyományos változata – hiszen  rokonok, barátok, ismerősök egymásnak ajánlanak általuk jónak tartott termékeket és szolgáltatásokat – nem számít újdonságnak. Az újdonság az, hogy ma már a gyártók/forgalmazók/hirdetők generálják az üzenetét, és indítják útjára a folyamatot, saját “tégláik”, azaz törzsvásárlóik, “beszervezett, ám civil” ajánlóik, illetve általuk ismert véleményvezérek (influencerek) által.

Első cikkemben már idézett Philip Kotler, a hagyományos marketing mind szakmai, mind tudományos körökben guruként kezelt szakértője egyik legutóbbi könyvében (Marketing Management: The Millennium Edition) hosszan idéz egy tanulmányt, amely egy 7000 fős mintán végzett európai felmérésen alapul, és mely szerint a megkérdezett fogyasztók 60%-a nyilatkozott úgy, hogy vásárlási döntéseik meghozatalában befolyásolja őket rokonaik vagy ismerőseik véleménye.

Tehát a legfontosabb, hogy vendégeinknél egy olyan bizalmat alakítsunk ki és magas minőségen, odafigyeléssel dolgozzunk, hogy az ajánlás, a szájreklám olyan üzenetként terjedjen, mely megállja helyét és amit szívesen hallunk vissza.

Ezt az üzenetet mi generáljuk. Megjelenésünkkel, ápoltságunkkal, szakmai tudásunkkal, odaadásunkkal.

Ha az igénybe vett szolgáltatás típusa engedi, meséljünk neki közben szakmai dolgokról, esetleg már az elején észrevett bőrproblémájával kapcsolatos témákról is, hiszen ha arra megoldást tudunk kínálni, máris több kezelésre járó vendégünk van.

Amennyiben relaxációs kezelésen vesz részt a kliens, inkább ne duruzsoljunk a fülébe, mert az már egy negatív szájreklámot generálhat.

Átgondoltan, okosan kommunikáljunk!

Weboldal

Azzal úgy gondolom szintén mindenki egyetért, online világot élünk. Napról-napra egyre többen keresnek az interneten.

Ha nem vagyunk jelen a világhálón valamilyen formában (weboldal, google, social media), jelentős bevételtől eshetünk el. Ez például 10 évvel ezelőtt még nem befolyásolta ennyire a pénztárcánkat.

Ha weboldalunk van, az legyen keresőoptimalizált, a motorok által látható. Ha ez nem teljesül csak az talál ránk aki pontosan ismeri a domainünk nevét, viszont egy www.emeraldessentialbeautytherapybudapest.hu név esetén sem mondható biztosan hogy sikerült megtalálnia minket, mert hosszú, a menőn hangzó angol elnevezéseket elütheti, így máris teljesen feleslegesen fizettünk a webmesterünknek. Amennyiben keresőbarát és jól beállított, akkor különböző kulcsszavakra keresve (kozmetikus, kozmetikus budapest, stb) ezek a motorok megjelenítenek minket a vendég számára. Ezek után már csak a sorrenden kell csiszolni, hogy minél előrébb kerüljünk a találatok listáján, de ez már egy másik nagy tananyag.

Weboldalunk legyen mindig letisztult, az üzenet egyértelmű („Jelentkezz be”, stb.), profi és modern dizájnnal.

Az elkészítés után a modern honlapokat könnyű módosítani, rém egyszerű adminisztrátori felületük van, így bármikor, bármilyenre faraghatjuk át, attól függően, hogy és milyen szövegezéssel/képpel szeretnénk kommunikálni új szolgáltatásunkat.

Social Média (közösségi média)

A nyíló vagy már megnyitott kozmetikák tengerében elengedhetetlen a jelenlét ezeken a csatornákon. Az üzleti oldal a vállalkozásunknak teljesen ingyenesen hozható létre, sőt a bejegyzés készítés, kép- és videófeltöltés is ingyenes, ezért én kötelezővé tenném a profil elkészítését.

A követő bázis növelés manapság lassabb és nehezebb folyamat, de jó tartalmakkal, esetleg fizetett hirdetésekkel jóval megkönnyíthetjük, felgyorsíthatjuk ezt.

A fizetett hirdetésünket nagyon jól tudjuk célozni. Ár-érték arányban az egyik leghatásosabb módszer (bár olyan, hogy leghatásosabb relatíve nem létezik, mert rengeteg múlik a célunkon, a célcsoportunkon és még számtalan tényező befolyásolja az eredményt), de mindenképpen nagyon hatásos. Persze sok függ attól milyen tartalmat hirdetünk, nem hiába találkozunk már minden sarkon egy social media guruval, tanfolyammal, továbbképzéssel, ahol 1 nap alatt elsajátíthatjuk ezt a tudományt.

A túlzsúfolt reklámozás miatt az emberek egyre immunisabbak ezen hirdetésekre, ezért mindenképpen modern, profi és lényegre törő legyen. Erre leginkább a fiatalabb generációk az érzékenyek.

E-mail, körlevelek

Az új GDPR törvény és jogszabályok betartása mellett még mindig megéri gyűjtögetnünk vendégeink elérhetőségeit, és ezen a csatornán szintén kommunikálni új szolgáltatásunkat.

Sokan abban a tévhitben élnek, hogy ha 1 levelet elküldött ezért az információ célba jutott. Csak gondoljunk a saját fiókunkra, mennyi szemét és reklám érkezik be nap mint nap, ráadásul lehet érdekelné is, de éppen buszon/vonaton van, esetleg leszállás közben nyitja meg (mert ugyebár nagyjából megbecsüljük mikor végez vendégünk a munkában ezért akkor küldjük), be is csukja a telefont és el is felejti, hogy érkezett tőlünk levél.

Ezért fontos, hogy többször (nyilván nem tolakodóan), türelmesen és a több csatornán próbáljuk átadni az általunk kommunikálni kívánt információt.

Egy remek programnak tartom a Mailchimpet (www.mailchimp.com), mely 2000 feliratkozóig és több ezer elküldött levélig ingyenes lehetőséget biztosít számunkra. Könnyű kezelni, szép e-maileket komponálhatunk és remek statisztikákat készít számunkra.

Végezetül, hogy mitől hatékony és sikeres az új szolgáltatásunk bevezetése?

  • Vannak akik szerint a minél nagyobb eléréstől
  • Vannak akik szerint ha költséghatékony
  • Vannak akik szerint ha emlékeznek rá, azaz maradandó a reklám élmény.

Mindegyikben van igazság és nehéz lenne számomra is állást foglalnom.

Én úgy gondolom akkor lesz sikeres és hatékony az új szolgáltatásunk bevezetésének kommunikációja, ha az imént említett 3 pont figyelembe vételével a cikkemben részletezett lehetőségeket együttesen és átgondoltan használjuk!

Legközelebb a pécsi Roadshownkon találkozunk, majd a VIP szépségszakmai edzőtáborunkban. Ott szívesen segítek az ötletelésekben akit érdekel és szeretne fejlődni ezen a téren.

Kellemes hétvégét kívánok!

Dániel