PANDHY’S™ POST #103 – Változik az etikett

Változik az etikett,

avagy új szabályok a kozmetikumok címkézésében

Nem szoktam a Kedves Olvasókat jogszabályokról szóló elmélkedésekkel untatni, most viszont mégis beszámolnék egy viszonylag friss változásról – pontosabban még csak kezdeményezésről – ami a kozmetikumokkal kapcsolatos gyártói nyilatkozatokat, állításokat igyekszik ésszerű keretek közé szorítani, úgy a címkéken, mint egyéb a termékekhez kapcsolódó promóciós anyagokon.

Úgy gondolom ez a téma mindenkinek érdekes és hasznos lehet kozmetikusként és fogyasztóként egyaránt.

Régen volt olyan uniós szabályozás, amit ilyen őszinte egyetértéssel és örömmel tudtam fogadni, mint ezt a mostanit. A tagállamok döntése, hogy az érintett mellékletekben foglaltakat bevezetik-e, vagy sem, a helyzet nem teljesen világos még, de jó megismerni, hogy miről is van szó.

A lényeg, hogy az új uniós szabályozás véget vetne annak a gyakorlatnak, hogy a gyártók a termékeiket azzal promóteálják ami nincs a termékben, amit nem végeztek az adott kozmetikummal, stb.

Amikor és ahol majd életbe lép a vonatkozó jogszabály II. és IV. melléklete, nem találkozhatunk többé a teljesen értelmetlen kitételekkel, mint amilyen például örök kedvencem a „vegyszer mentes” kozmetikum és társai.

Vége lesz az általánosító, vagy sok esetben minden alapot nélkülöző boszorkányüldözésnek is, nem lehet tehát a jövőben a parabén-mentességgel operálni, mivel ez a negatív kitétel befeketíti a parabének egész csoportját, ami teljesen indokolatlan.

De a jövőben azt sem állíthatjuk a termékünkről, hogy „tartósítószermentes, 100% természetes”, mivel természetes tartósítószerek is vannak a piacon és abszolút helytelen a kozmetikumok tartósítását negatív dolognak beállítani.

Azzal sem triumfálhatnak a gyártók, hogy a termékük illatanyag, színezék, vagy éppen alkoholmentes, hiszen ezek az anyagok egyike sem tiltott az EU-ban, így nem „érdem” ha nem tartalmazza egy termék ezeket.

Az alumíniumsó mentességet is csak akkor lehet feltüntetni egy dezodoron, ha az kifejezetten érzékeny bőrű felhasználók számára készült, így talán majd megérti a közvélemény, hogy semmi baj nincs az alumíniumsókkal, azon túl, hogy az érzékeny bőrűeknek irritációt okozhatnak.

A pozitív állításokkal sem lehet ám majd csak úgy dobálózni; például a „nem komedogén”  állítást is csak akkor lehet szerepeltetni a kommunikációban, ha azt klinikai tesztekkel bizonyítja a gyártó.

Azt például, hogy a készítmény „állati eredetű anyagoktól mentes” csak olyan terméken lehet feltüntetni, amelyet a gyártója kifejezetten a vegán célcsoport számára készít.

És végül azzal sem büszkélkedhet majd egyetlen gyártó sem, hogy a termékét nem tesztelték állatokon, hiszen ez megint csak nem valami különleges érdem, hanem egyszerű jogszabálykövetés (ti. az EU-ban tilos a kozmetikumok állatkísérletekkel való tesztelése) és mint ilyen, nem illik dicsekedni vele.

Nagy vonalakban ennyit az új címke-etikettről. A magam részéről kíváncsian várom a fejleményeket és a hatályba lépést. Szerintem mindannyian csak nyerünk azzal, ha a kozmetikumokat a készítőik és forgalmazóik azok pozitív tulajdonságaival népszerűsítik és nem a negatívakkal, hiszen az arckrémünk, vagy a hajsamponunk nem attól jó nekünk, amitől mentes, hanem attól, ami benne van és attól amilyen hatással van a bőrünkre, vagy éppen a hajunkra.

Kívánok mindenkinek további problémáktól, felhőktől, csapadéktól és hidegfrontoktól mentes nyarat 😊

Üdvözlettel;

Borbíró Gertrud